Motor revisie



Wij verzorgen ook de revisie van uw motor
Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Bij normaal gebruik gaat een motor een bepaald aantal kilometers mee. Hoeveel kilometers hangt samen met het gebruik, de wijze van onderhoud en een zekere mate van geluk.

Er kunnen ook andere oorzaken ten grond slag liggen aan een motor revisie, dit is meestal een preventieve revisie. U heeft bijvoorbeeld een klassieker gekocht met een motor die niet geschikt is voor loodvrije benzine. Of u wilt uw auto geschikt maken om op LPG te kunnen rijden (niet alle auto's zijn hier zonder meer geschikt voor). In de meeste gevallen van een preventieve revisie is dit alleen de revisie van de kop.

Het gebruik: mensen gebruiken auto's op verschillende manieren. De ene persoon rijdt erg rustig. De andere heeft een sportief rijgedrag. En er is ook een kleine groep die een race gedrag heeft. Dit heeft invloed op de motor slijtage. Deze mate van slijtage hangt dan ook nog samen met omstandigheden zoals: koude motor/warme motor, constructie van het motorblok, gebruikte olie en het onderhoud. Dit is slechts een voorbeeld van wat kan leiden tot het falen van uw motor. Er zijn echter ook andere oorzaken aan te wijzen.

Een voorbeeld: u rijdt een auto met een aluminium motorblok. U heeft een zeer sportief rijgedrag, gebruikt goedkope olie en u doet dit direct na wegrijden op een koude winter ochtend, bij -5 graden celcius.

Het vele vermogen van u rijgedrag gaat gepaard met veel wrijving. Door het gebruik van goedkope of voor uw motor verkeerde olie is de wrijving extra groot. Immers de ronddraaiende delen bewegen snel en alle delen zorgen voor wrijving wat warmte ontwikkeling met zich meebrengt.

Er vindt een zeer snelle opwarming plaats van uw motor. Metaal zet uit als het warmer wordt. Echter er zijn onderdelen van verschillende soorten metaal in uw motor aanwezig, zoals aluminium (met een grote uitzettings coefficient), gewoon ijzer (met een kleinere uitzettingscoefficient). Door de snelle opwarming van uw motor komen er veel thermische spanningen. Immers in korte tijd zetten de verschillende onderdelen van uw motor zeer snel op. Dit leidt al snel tot grote problemen. In het ergste geval een scheurtje in uw motorblok.

Vergelijk het met sporten bij de mens. Ook daar wordt u geadviseerd om voor het sporten een warming up te doen. Rek en strek oefeningen. Als u ineens voluit gaat leidt dit tot blessures. Spierscheuringen etc. Dit heeft eigenlijk een soortgelijke oorsprong. Als u geluk heeft gaat het goed zonder opwarming, heeft u pech dan zit u weken in de lappenmand. Uw lichaam heeft een zekere mate het vermogen om zichzelf te herstellen. Uw motor heeft dit zelf herstellend vermogen niet.

Daartegenoverstaat wanneer u goede olie gebruikt, de motor eerst op bedrijfstemperatuur laat komen en daarna een sportief rijgedag heeft er nauwelijks sprake is van verhoogde slijtage.

Rijd u op een rustige wijze, maar altijd kleine stukjes, waarbij de auto slechts sporadisch op bedrijfstemperatuur komt dan heeft dit ook een verhoogde slijtage ten gevolg.

En zo zijn er vele mogelijke oorzaken.

Het onderhoud: een klassiek voorbeeld van besparing op onderhoud is het niet tijdig vervangen van de distributie riem. Bij een bepaalde kilometerstand is het verplicht deze te vervangen. Dit omdat de fabrikant heeft vastgesteld dat er bij die kilometerstand nog zeker geen breuk zal plaatsvinden. Daarboven begint u steeds meer risico te lopen op een breuk. De distributie riem zorgt voor de synchronisatie van uw krukas (met daaraan de drijfstand en zuigers) en de klepstand van uw kleppen. Breekt de distributieriem dan staat er meestal een klep open terwijl de zuigers nog naar boven bewegen. U krijgt in uw motorblok te maken met een botsing van de zuigers met de kleppen. Dit leidt tot ernstige motorschade. Een goede monteur weet dat met de distributie riem ook de spanrol tegelijkertijd vervangen moet worden. Bij de minder professionele monteur wordt dit nogal eens vergeten. Dan nog krijgt u hetzelfde resultaat als hierboven beschreven. Dus vervang beiden altijd tegelijkertijd.

Geluk: Ook bij optimaal gebruik gaat een motor een bepaalde levensduur mee. Afhankelijk van model en type motor is dit verschillend en zelfs bij hetzelfde type motor zit daar verschil tussen. Er zit een zekere spreiding tussen van +/- een percentage. Maar zeker is dat er een keer een eind kom aan het leven van uw motor. Soms wilt u toch verder gaan met uw auto. Bijvoorbeeld omdat het een klassieker is.